“Het prestigieuze B Corp-duurzaamheidslabel, wat een ongelofelijke erkenning”
Al 20 jaar versterkt Greetje Demuelenaere merken, samen met haar gedreven team van marketingexperten. Ze begeleidt wereldwijd klanten die onderzoeken hoe ze duurzaam kunnen groeien en helpt hen bij die transformatie. Uniek daarbij is dat ze zich altijd al de vraag stellen hoe dat kan mét oog voor mens en milieu. Die overtuiging leidde recent tot een heel straffe prestatie: als eerste Belgisch strategisch marketingbureau behaalde comma het uiterst strenge B Corp-label! Greetje glundert nog zichtbaar na.
Geen loze woorden
“Zo verkleinen we heel bewust onze ecologische voetafdruk. We bouwden als een van de eersten een bijna energieneutraal pareltje van een bedrijfspand. Daarin kwamen natuurlijk meteen zonnepanelen, waterrecuperatie, oplaadpalen voor onze elektrische bedrijfswagens en allerlei recyclagestromen. Maar we zetten bij het ontwerp ook in op ons team, met een heerlijke tuin, stilteplekken, ontspanningsmogelijkheden, ja, zelfs een eigen fitnesszaal en een personal trainer. We versterken waar mogelijk weerbaarheid, investeren in opleiding, stimuleren het juiste talent op de juiste plaats.
Ook de 5 P’s van People, Planet, Prosperity, Partnership en Peace die we onderschreven in het Charter Duurzaam Ondernemen van VOKA zitten al lang stevig verankerd in het bedrijf. En maatschappelijk dragen we heel wat steentjes bij. We richtten Peace for Talent op, een platform rond werkgeluk en talentontwikkeling. We werken mee aan heel mooie projecten met maatschappelijke impact in binnen- en buitenland en we werken rond gendergelijkwaardigheid. Te veel om hier allemaal op te noemen, eigenlijk.”
Als voorbeeld erkend worden
“En dat bleef niet onopgemerkt, in de vakpers maar ook bij onze klanten. Zij stelden steeds vaker geïnteresseerde vragen. Hoe konden zij net als comma duurzaamheid door hun bedrijfsvoering weven? Op welke manier konden zij de 2030 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties mee onderschrijven? Hoe werkt zo een materialiteitsassessment om te bekijken in welke van die 17 SDG’s zij een positief verschil maken?
Tegelijk voelden we aan dat comma al uitzonderlijk sterk stond in CSR en daarom durfden we ons kandidaat stellen voor het prestigieuze B Corp-label. B Corporation is dé referentie waaraan veel internationale bedrijven zich spiegelen. Maar het is erg moeilijk om dat label te behalen want je moet voldoen aan heel strenge voorwaarden en meewerken aan een lang evaluatieproces.”
Fier op dit label
“Het had dus heel wat voeten in de aarde om de hele procedure te doorlopen. Over elk aspect van je duurzame en sociale bedrijfsvoering (waaronder customer stewardship, milieubeheer, economische impact, diversiteit, loopbaanontwikkeling, financiële zekerheid etc.) worden gerichte vragen gesteld en de nodige bewijsstukken opgevraagd. Op basis van dat onderzoek krijg je een score en enkel wie meer dan 80 behaalt, mag zich B Corp noemen. Ter vergelijking, de gemiddelde score van bedrijven bedraagt nauwelijks een povere 50.
Gelukkig was iedereen bij comma mee overtuigd van onze kandidatuur en hielpen ze allemaal mee om de gevraagde input rond al die CSR-aspecten te verzamelen. En dat heeft geloond want (tromgeroffel) we behaalden een score van 92,9! Ik kan niet onder woorden brengen hoe trots ik daarop ben, we timmerden maar liefst 20 jaar aan die weg.”
Exclusieve club
“De erkenning is een serieuze pluim op onze hoed, zeker als je bedenkt dat er over de hele wereld momenteel maar 8.603 bedrijven dat B Corp-label mogen dragen. Daarvan zijn er maar 85 in België én comma is het eerste en tot nu toe enige strategische marketingbureau in België dat het strenge label behaalde.
En met die opgedane ervaring en het label kunnen we onze klanten nu met nog grotere kennis van zaken begeleiden! Het is echt fijn om vanuit onze persoonlijke overtuiging en verworven erkenning nu andere bedrijven mee te trekken in dit verhaal. Want duurzame impact creëren op de mens en planeet, daar worden we echt allemaal beter van!”
Wie is Greetje Demuelenaere?
Greetje startte als marketingmanager en is uitgegroeid tot een heuse ‘seriële onderneemster’. Ze creëerde samen met Wouter Casteleyn het merkenbureau comma, brand strategists waar ze haar jonge wolven coacht in de wereld van merken en marketing en er de merken van klanten versterkt. Maar ze is ook mede-eigenaar van het gamma premiumbieren Bar Belge, is betrokken bij de Malawi-theecoöperatie Tiyi, start het menselijk strategenbureau Peace for Talent’, richt de vrouwelijke fietsclub Fietsvedetjes op, stapt in de wereld van digitale transformatieprojecten en bekleedt verschillende bestuursfuncties in sociale en humanitaire projecten. Bovendien is ze lid van de raad van bestuur van Tribe Global, het internationaal netwerk van onafhankelijke marketingagentschappen. Met haar go-getting enthousiasme is Greetjes verhaal duidelijk nog niet af!