Het ‘Andermans zaken’-effect op Captain Cork
Nu het tweede seizoen van Andermans Zaken met Kamal Kharmach wordt uitgezonden op de VRT denken veel mensen terug aan de deelnemers van het eerste seizoen. Ina de Quint, CEO van Captain Cork en teamlid van Artemis Antwerpen-Mechelen nam deel aan het eerste seizoen. Hoe zou het zijn met die ambitieuze vrouw met haar kurken handtassen die startte als een raket en daardoor struikelde over de typische beginnersfouten?
Het ‘Andermans zaken’-effect op Captain Cork
Ina: "In 2019 werd ik een klein jaar gevolgd door de VRT. De programmamakers kwamen toevallig bij mij uit en ondanks dat ik niet paste in het profiel ‘ondernemers in nood’ was mijn casus interessant genoeg om leuke tv rond te maken. Een startende ondernemer boordevol ambitie die niet verlegen was om fouten te maken en hier ook open en authentiek over te communiceren. Ik begon vol enthousiasme aan een zeer boeiende reis. In oktober 2020 werd het programma uitgezonden."
Wat was het effect in de winkel na de uitzending van Andermans zaken?
Helaas, vlak na de uitzending werd onze winkel in de Hoogstraat in Antwerpen gesloten door een tweede lockdown. Pal in de eindejaarsperiode. Hierdoor hebben we heel wat nieuwsgierigen gemist. Gelukkig vonden heel wat mensen de weg naar onze webshop. We hebben dan ook veel investeringen gedaan in e-commerce. Vandaag staat de webshop er echt en krijgen we ook heel wat internationale bezoekers. Uiteraard trekken we het duurzaam en maatschappelijk ondernemen door. Voor het inpakken en verwerken van de Captain Cork-tassen en -accessoires werken we met een maatwerkbedrijf. NOORDHEUVEL stelt mensen tewerk met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze klanten reageren daar heel positief op.
Heeft je deelname aan Andermans zaken vandaag nog effect?
Nog regelmatig wordt er verwezen naar de Captain Cork-uitzending bij Andermans zaken. Bij heel wat mensen is het echt blijven hangen. De eerlijkheid, openheid en authenticiteit waarmee ik in het programma stond hebben mensen echt kunnen waarderen. Ik heb heel wat fijne reacties gekregen. Tot op vandaag blijf ik via 'Ondernemerspraat met Ina' open communiceren over de hoogtes en laagtes van het ondernemen.
Hoe gaat het nu met Captain Cork?
Captain Cork doet het goed ondanks de enorme uitdagingen waar de retail mee te maken heeft gehad tijdens de pandemie. De naamsbekendheid gaat in stijgende lijn en het merk wordt stilaan een vaste waarde in de Belgische modewereld. De Belevingswinkel van Captain Cork in de Hoogstraat in Antwerpen krijgt nog elke dag complimenten. Mensen kunnen daar het ecologische wonder kurk ontdekken. We krijgen vaak scholen en verenigingen over de vloer die zich willen laten inspireren.
Captain Cork is dit jaar geselecteerd door de stad Antwerpen voor een phygital project. Met slimme e-commerce toepassingen in de winkel zoals schermen en scanbare prijskaartjes gaan we nog een stap verder in digitaliseren en klantenbeleving. We hebben geen plannen om nog winkels te openen. Daar hebben we ons lesje geleerd. De onkosten van een winkel zijn te hoog. We zetten in op wholesale. Ondertussen verkopen al meer dan 10 winkels de Captain Cork collectie. In 2022 is dat de focus: nog meer verkooppunten.
Belangrijkste les?
Kamal leerde me vooral eerst te stappen vooraleer te lopen. Er is niets mis met ambitieus zijn maar geef een plan de kans om te rijpen en tot volle ontwikkeling te komen. En om me te laten omringen door experten en mensen met kennis van zaken. Dat doe ik tot op de dag vandaag. Meer nog, met de experten waar Kamal me mee in contact bracht help ik nu andere ondernemers in de retail om hun business uit te bouwen met de Retail School.
Bij de Retail School verbind ik retailers met elkaar om een community te creëren voor gelijkgestemden. Daarnaast zorg ik voor een uniek en waardevol traject waarbij retailers de mogelijkheid krijgen om samen te werken met 4 top experten uit de sector op een zeer laagdrempelige manier. Expertise moet budgettair voor elke ondernemer toegankelijk worden. Bij de Retail School bespaar je duizenden euro’s aan leergeld, verkeerde samenwerkingen met foute leveranciers en experten en hopeloos grote investeringen in individuele trajecten.
Zo wil ik expertise, kennis en ervaring samenbrengen om in 2022 een echte Retail Revival te zien post-pandemie. En zo is de cirkel rond. Kamal deelde zijn kennis, expertise en netwerk en dat werkt zo inspirerend voor mij dat ik dit nu verder zet.
Bedankt Ina!
Meer weten over Captain Cork en Retail School