Katrijn Mannaerts van filrouge over haar passie voor mode en haar bedrijf
Als vrouwen met een mooi maatpak en vol zelfvertrouwen stralend buiten stappen, dan straalt Katrijn Mannaerts ook.
Van passie voor mode naar een eigen modebedrijf
Hoe en wanneer is jouw ondernemersidee van maatpakken voor vrouwen ooit ontstaan?
Mode is mijn passie. Het kriebelde al heel erg lang om er iets mee te doen. Tijdens en na een carrière als architecte, bleef ik me steeds verder opleiden in naaitechnieken, patroontekenen, kleur- en stijlanalyse en tenslotte in 2007-2008 een intensief mentoringsprogramma bij vrouwenorganisatie Markant vzw (nu Vrouwennet vzw). Dit laatste heeft mij de nodige duw in de rug gegeven. Een wereld van vrouwelijk ondernemerschap ging open. Eind 2008, in volle crisisperiode, heb ik dan officieel filrouge in de markt gezet. Ik ben nog steeds trots dat ik als eerste vrouw een Belgisch kledingmerk ben opgestart met als aanbod “Het maatpak voor de vrouw”. Intussen bestaat filrouge 15 jaar.
Vanwaar de naam filrouge? Wat vertelt deze merknaam ons over jou?
Een maatpak is een duurzaam basisstuk voor elke moderne actieve vrouw, als het ware de rode draad (fil rouge) in haar garderobe. Het is ook een statement tegen de overconsumptie en wegwerpcultuur en een antwoord op de vraag naar een persoonlijke en professionele uitstraling bij ondernemende vrouwen die het verschil willen maken, ... “Slow Fashion” avant la lettre.
Sinds de Coronacrisis ben ik nog meer overtuigd: de toekomst van de mode ligt in het creëren van kleding die blijft. Die periode werd de modewereld grondig door elkaar geschud. Niet enkel financiële drama’s speelden/spelen zich nu af bij de ontwerpershuizen, leveranciers, productieateliers en kledingwinkels maar ook wordt het duidelijk dat het ANDERS moet. Alles wat niet verkocht geraakt, is binnen enkele maanden zogenaamd niets meer waard… Wat een waanzin dat er ons telkens tonnen ‘wegwerp’ kledingstukken te wachten staan. Waanzin!
Of om het met mijn lievelingsquote van Coco Chanel te zeggen: “La Mode passe, le Style reste”
Hoe zorg je ervoor dat de maatpakken écht op maat van jouw klanten zijn gemaakt?
filrouge stelt als doel voor elke unieke vrouw een uniek en elegant maatpak te creëren die zowel haar persoonlijke als professionele uitstraling versterkt. Dit gebeurt aan de hand van een aantal parameters.
Als een nieuwe klant bij mij binnenkomt, vraag ik steeds tijdens ons uitgebreide kennismakingsgesprek naar welk doel zij een maatpak wil kopen. Dat kan professioneel zijn, voor een bepaalde gelegenheid of gewoon allround gebruik. Hierdoor kan ik het gepaste advies geven voor de stoffenkeuze, kleur, textuur, samenstelling en gewicht.
Op basis van haar natuurlijke uitstraling bepaal ik welke stof deze het meest versterkt. Bij een ‘professioneel’ maatpak speelt ook de kleurenpsychologie een belangrijke rol.
Daarnaast komt ook mijn ervaring als architecte goed van pas. Ik kijk erop toe dat de verhoudingen van het maatpak in harmonie zijn met de lichaamsverhoudingen van de klant. Dit is dé voorwaarde voor een elegant maatpak.
Duurzaam en gezond
Ontwerp jij enkel deze maatpakken of maak je ze ook effectief?
Ik ontwerp de maatpakken en maak voor elk uniek maatpak een gedetailleerde productiefiche op met alle pasvormcorrecties, de gekozen stof, de gekozen modelopties, details en afwerking.
Elk maatpak wordt met de grootste zorg en know-how geproduceerd door een gespecialiseerd Duits atelier met jarenlange ervaring en uitgerust met hoogtechnologische machines en gespecialiseerd personeel. Vanaf de eerste opmeetsessie tot de eindlevering duurt het maatpak verhaal ongeveer 8 weken.
Ondertussen zijn vrouwelijke maatpakken heel trendy. Hoe kan jij je onderscheiden van andere merken?
Onze werkwijze is verschillend. filrouge neemt ruim de tijd voor een kennismakingsgesprek en opmeetsessie, ongeveer 2 uren. Ik verwerk na de opmeting bovendien nog zeer gedetailleerd alle gegevens tot een productiefiche waardoor het eindresultaat bij de levering weinig retouches vraagt. De aanpak bij andere merken is commerciëler met een veel kortere duurtijd van opmeting en verwerking als gevolg, en in verhouding dan ook meer retouchewerk.
Een maatpak, letterlijk op je lijf geschreven, hoeveel budget vraagt dat?
De prijs van een maatpak is niet vergelijkbaar met een confectiepak gezien het hier steeds om een unieke productie gaat op basis van een uniek patroon dat wordt uitgewerkt volgens een gepersonaliseerd model en de pasvormcorrecties. Een maatpak van filrouge is een Europees product wat een hogere productieprijs als gevolg heeft ten opzichte van een pak dat gemaakt wordt in één van de ons bekende ‘lage loon’ landen.
Dit is een bewust ethische en economisch duurzame keuze en beïnvloedt de kwaliteitscontrole van de productie. Een investering in een kwaliteitsvol maatpak is een investering in jouw persoonlijke (en professionele uitstraling) op lange termijn. Door het grote draagcomfort zal een maatpak járen aanvoelen als een tweede huid. Kortom, deze investering betaalt zichzelf snel terug omdat het niet een zoveelste miskoop is. De prijzen variëren volgens de stoffenkeuze: voor een tweedelig pak (vest en broek/rok) in een fijne wollen stof start de prijs vanaf 925 euro incl. btw, in andere stoffen vanaf 1.400 euro incl.btw.
Wanneer is een maatpak écht af en is dus ‘de missie geslaagd’ volgens jou?
Als de klant bij eindlevering met een grote glimlach naar buiten gaat. Het is een bevestiging dat het verhaal klopt: de stof, de kleur, de verhoudingen, de pasvorm en de details, … haar maatpak doet haar stralen. En dan straal ik ook!
Bedankt Katrijn!
Katrijn Mannaerts schonk de winnaressen van de WOMED Award een maatpak en was in het verleden ook mentee in het mentoringtraject van Vrouwennet vzw.
Meer info over de maatpakken van Katrijn: Maatpak voor vrouwen - Filrouge door Katrijn Mannaerts