Gastcolumn door Leona Geudens: Van verbeelden naar versterken via verhalen.
Verken. Verwerk. Versterk. Verbeeld. Verkoop om te veroveren of vertel om te betoveren. Leona Geudens is auteur van deze gastcolumn van Artemis nieuws.
Ze werkte hard. Heel hard. Het was zwoegen. Het was zweten. Ja, er kwamen ook tranen aan te pas, soms nadat iets mislukte, vaker van vreugde omdat een klant zo tevreden was over haar werk. ’s Morgens, wanneer haar zoontje, waar ze alleen voor zorgde, nog niet wakker was, was haar meest productieve periode. Het huis ademde stilte en zij blies strategische ontwerpen en originele ideeën de wereld in als grafisch ontwerper. Daarna naar kinderopvang, kantoor, oogappel weer ophalen, huishouden en toch nog even die laptop openen om opdrachten op te volgen. Toch kon ze op het einde van de maand amper haar rekeningen betalen. Ze deed haar best om op alle sociale mediakanalen zichtbaar aanwezig te zijn, maar de concurrentie was bijna moordend.
Ze was moe - zo moe - maar toch bleef ze moe-der in hart en nieren. “Toe mama”, smeekte zoontje Tuur, “nog één verhaaltje voor ik ga slapen. Laten we samen iets fantaseren.” Die suggestie om haar verbeelding te gebruiken gaf haar opeens een opflakkering van energie. “Er was eens een prinses” begon Tuurtje…”die op weg ging naar de top van een hoge berg,” vulde zij aan. In haar rugzak bleek een arsenaal aan sterke tools te zitten: doorzettingsvermogen, ervaring, expertise, creativiteit, flexibiliteit en nog veel meer. Ze besloot dus van dat brave prinsesje een grafische sherpa te maken - inderdaad een beetje zoals zijzelf was. Ze had een duidelijke missie: klanten naar de top gidsen. Tuur liet ze goed verzorgd achter in het basiskamp (“hoera, een babysit!”). Hij was haar duidelijke vertrekpunt als solo onafhankelijke mama. Er ontspon een verhaal van “just do it” – zoals dat bekende sportmerk en zelfs van die elektronicareus: “Er is geen betere.” Ze besefte ineens dat zij haar kracht ook moest samenvatten in een duidelijk verhaal om eruit te springen bij de massa. Ze zou een routeplan maken en de ontdekkingsreis tot de verbeelding laten spreken om zo te promoten. Haar medereizigers zouden dan het gevoel krijgen dat er op het einde een duidelijke schat te ontdekken was waarmee ze op een hoger niveau waren beland. “Ja! Mama’s aan de top,” zong haar kapoen.
Zoekt iedereen niet altijd naar unieke belevenissen? Is het niet al eeuwen zo dat de zin van ons bestaan werd vertaald in verhalen? Dit is misschien niet helemaal een sprookje, maar haar bedrijf leeft allicht nog lang en zijzelf voelt zich veel gelukkiger. De moraal van dit verhaal: als ondernemer, maar ook als individu of deelnemer van een ervaring moet je jouw unieke story durven zoeken.
Verken. Verwerk. Versterk. Verbeeld. Verkoop om te veroveren of vertel om te betoveren.
Wie is Leona Geudens?
Leona Geudens is de creatief bezielster van copywritingbureau (B)right 2 Write en heeft een academische achtergrond in communicatiewetenschappen. Change the wor(L)d is haar motto. Leona is bestuurslid bij ARTEMIS Leuven.