Inspiratiebrunch met Koningin Mathilde
Markant vzw organiseerde in Antwerpen, in het kader van haar professionele netwerk Artemis, een inspiratiebrunch rond creativiteit en veerkracht in moeilijke omstandigheden met Hare Majesteit de Koningin. Elf onderneemsters deelden hun ervaringen en uitdagingen. De gesprekken vonden plaats in August Antwerp.
Koningin Mathilde stak tijdens de tafelgesprekken de vrouwelijke ondernemers een hart onder de riem door te luisteren naar hun ervaringen en met hen in gesprek te gaan. Meer dan ooit was het afgelopen jaar uitdagend voor ondernemers. Eerst was er de Brexit, onmiddellijk gevolgd door een ongeziene impact door Covid 19. Daarnaast staan ondernemingen voor de voortdurende opdracht om duurzaamheid een plaats te geven binnen de onderneming. Uitzonderlijk moeilijke en uitdagende omstandigheden.
Onderneemster Leen Gysen en Femke Helon getuigden voorafgaand aan de tafelgesprekken over hun concrete ervaringen met deze crisissen en de wendbaarheid die ze getoond hebben.
Onderneemster Femke Helon van 3Motion: “Het is de veerkracht die we als mens, en als bedrijf hebben getoond, die maakt dat we sterker uit de crisis zijn gekomen. De uitdaging voor ondernemers nu en de komende jaren ligt in het bredere geheel. Niet alleen het commerciële plaatje moet kloppen, maar ook het menselijk en maatschappelijk aspect moeten in balans zijn. Dat zal het succes van het leiderschap en de onderneming bepalen. Als vrouwelijke ondernemers hebben we een belangrijke rol te vervullen, omdat we van nature uit gewoon zijn onze focus te verdelen over verschillende zaken en doordat we een groot empathisch vermogen hebben en thema’s zoals mens en maatschappij dicht bij onze natuur liggen. Het blijft dus belangrijk om zoveel mogelijk vrouwen te inspireren en te overtuigen van hun meerwaarde binnen de bedrijfswereld, ongeacht hun achtergrond en gezinssituatie. Hoe meer sterke voorbeelden er zijn van vrouwelijk leiderschap, hoe makkelijker dit zal worden.”
Ook onderneemster Leen Gysen van IPARC is trots op de wendbaarheid, veerkracht en weerbaarheid die ze als onderneemster getoond heeft. “Daarbij is het een voordeel om een KMO te zijn, omdat slimme ondernemers van KMO’s flexibeler zijn om adequaat op een crisis te reageren en zich sneller aanpassen en inspelen op marktveranderingen. De crisis heeft ook opportuniteiten met zich meegebracht. Zo werden wij onverwachts een officiële opslagplaats voor Engelse musea en kunstwerken in transit in Europa. We ontwikkelden ook een multimedia-app waarmee klanten vanop afstand de restauratie van hun kunstwerken kunnen volgen.
Algemeen voorzitter Markant vzw Gudrun Verschuere: “Wij hoorden tijdens deze brunch ondernemende en ambitieuze vrouwen getuigen hoe ondernemen passie is, maar ook vallen en opstaan. Drie woorden kwamen daarbij telkens weer naar voren: “wendbaar, veerkrachtig en veelzijdig”. Alle aanwezige onderneemsters hebben getoond over deze eigenschappen te beschikken. Daarom zijn wij blij met deze rolmodellen."
De aanwezige onderneemsters:
Leen Gysen, Managing Partner IPARC
Bouchra Hashassi, Founder / CEO Washville Truckwash
Femke Helon, Founder / Zaakvoerder 3Motion
Valérie Lemahieu, Zaakvoerder JusRé
Ann Magnus, Zaakvoerder Magnus Business Gifts
Sonia Pypaert, Managing Director Baby’s Corner
Hannelore Raes, CO CEO Agristo
Ann-Lies Vannieuwenhuyze-Bonte, Mede-oprichter Tenten Vannieuwenhuyze
Daniëlle Vanwesenbeeck, General Manager Mastermail
Kathleen Verhelst, Eigenaar en CEO Verhelst bouwmaterialen
Nancy Vermeulen, Ruimte-ambassadeur