Carole Lamarque: Hoe je met superverspreiders de wereld verovert
Wil je graag een flinke schop aan de groei van jouw bedrijf geven, spits de oren.
Carole Lamarque, zetelend in de Raden van Bestuur van het Havenhuis en Voka, marketing experte én leading lady van Duval Union Innovative Marketing, onderzocht hoe het komt dat sommige bedrijven exponentieel groeien. Ze schreef daar ook een boek over: “Zoonotic”. Een boeiend businessboek, en opvolger van bestsellers ‘Influencers’ en ‘Unfair Advantage’. We vroegen haar naar tips en inspiratie om ook jouw bedrijf richting groei te duwen.
Carole, wat is jouw ultieme tip aan ondernemers om hun bedrijf klaar te stomen voor groei?
Zorg ervoor dat je iets extreem unieks hebt, ik noem dat een ‘unfair advantage’. Hoe je dat op grote schaal kan uitspelen, daarover gaat mijn nieuwste boek ‘Zoonotic’. Aan de basis ligt het virale fenomeen uit de natuur: twee virussen die samensmelten en zich daarna razendsnel, exponentieel vermenigvuldigen via een superverspreider. We weten er tegenwoordig alles over: geen superverspreiders, geen pandemie! De boodschap is dus: weet jouw “unfair advantages” samen op een superverspreider te plaatsen. Dan ga je … viraal!
Geef eens een voorbeeld van zo’n succes dat iedereen kent?
Ik kan me nog levendig herinneren hoe ik vroeger mijn weg vond: klamme handen aan het stuur, stratengids op de schoot, één oog op de kaart en één oog op de weg… een wonder dat ik geen ongelukken had - en toch nog mijn weg vond! En nu is er Waze. Waze combineert 2 successen, 2 unfair advantages: de GPS en actuele verkeersinformatie. Met de smartphone als superverspreider. Gebruiksgemak maakte Waze razendsnel tot een wereldwijd succes. Hun algoritme is een Zoonotic in de mobiliteits- en transportmarkt: dankzij de app kun je soepel en veilig door steden en landschappen navigeren.
Een sterk, digitaal voorbeeld. Kan je ook nog écht groeien als onderneming, zonder digitaal te zijn?
Het is niet omdat je inzet op digitalisering, dat je ook disruptief bent. Je concept, je businessstrategie, die moeten vernieuwend zijn. Denk aan Nespresso. Met één druk op de knop een koffie van hoge kwaliteit. Dàt concept veroverde de markt. Uiteraard omarmden zij later ook alle digitale manieren om hun business te doen groeien, maar hun superverspreider was van oorsprong niet digitaal.
Die superverspreider heb je écht wel nodig. Ken je Shazam, de app waarmee je kan uitzoeken welk liedje afgespeeld wordt? Super innovatief idee, uit 1999! Maar geen succes… tot de smartphone er kwam, die eindelijk de doorbraak voor Shazam betekende. Een prachtig bewijs dat een Zoonotic niet viraal kan gaan zonder superverspreider. No superspreader, no party…
Kunnen ook kleinere ondernemers hiermee aan de slag? Zonder grote budgetten?
Een budget is handig, maar een virale mindset is zo véél belangrijker! Shazam had als start-up destijds ook geen groot budget. Je moet vooral de shift maken van lokaal, naar viraal denken. Zag je de Catsforkids campagne van Childfocus? Om online kindermisbruik op de radar te brengen, riep Child Focus op om een foto van je kat te delen, met de hashtag #catsforkids. Waarom? Dagelijks worden 243.000 katten gedeeld op Instagram. Dat is veel maar tegelijk pijnlijk weinig in vergelijking met het aantal beelden van seksueel kindermisbruik dat dagelijks circuleert onder de radar - geschat op een choquerende 19 miljoen. 78 keer meer dan schattige katten. Een kolossaal probleem dus en toch bijna onzichtbaar... Met kattenfoto’s vond Child Focus een laagdrempelige manier om dit verschrikkelijke onrecht onder de aandacht te brengen. Ze zetten trouwens ook bekende ‘cat-influencers’ in om de campagne te verspreiden.
Influencers inzetten. Is dat ook iets wat jij aanbeveelt?
Zeker. Om meerdere reden! Influencers dragen bij aan de zichtbaarheid van je bedrijf. Je bereikt meer mensen, en ook een nieuw publiek. Ze verbeteren ook je imago, wat zich op termijn vertaalt in meer klanten. Trouwens, influencers zijn ook waardevol in crisissituaties. UZ Brussel nodigde influencers uit op de Covid-afdeling: wat ze daar te zien kregen, raakte hen en hun volgers – een publiek dat je via traditionele media minder makkelijk bereikt. Voor elke sector of situatie is wel een match met een influencer te vinden; wees creatief!
Ontmoet Carole zelf, in het Havenhuis!
Op 22 juni 2022 is Carole Lamarque gastspreker op de ontbijtsessie van Artemis Antwerpen-Mechelen, in het prachtige Havenhuis in Antwerpen. Carole heeft nog tonnen voorbeelden die ze ter inspiratie voor jou uit haar mouwen tovert! Meer info en inschrijven via https://artemis.be/activiteiten/schip-ahoy-2022