De ondernemerstips van Inge De Roovere

Wat zijn jouw ultieme tips voor andere ondernemers? We vroegen het aan Inge De Roovere, een no-nonsense onderneemster wiens wortels liggen bij een industriële familiale bedrijvengroep, waar ze al meer dan 30 jaar het reilen en zeilen mee draagt en stuurt.

Artemis artikels dec 20225

Ik ben geboren en getogen in een ondernemersgezin en woonde het grootste gedeelte van mijn jeugd letterlijk in een ‘industriepark’. Het ‘ondernemerschap’ zit me dus in het bloed en ik stam nog uit de tijd dat ‘ondernemen’ minder complex was en dat vooral een flinke portie goesting en lef aan de basis lagen van succes. Die tijden zijn echter drastisch veranderd! Vandaag gaat alles veel sneller, concurreer je niet alleen met jouw kleine lokale markt, dien je op veel meer vlakken expertise in huis te hebben (termen als IT, HR, Marketing bestonden toen amper), kamp je met een alsmaar krimpende arbeidsmarkt die bovendien in volle transitie zit en wordt er van jouw bedrijf verwacht dat je daarnaast ook nog ‘maatschappelijk verantwoord onderneemt’ door o.a. in te zetten op milieu en duurzaamheid maar ook op diversiteit en tal van andere maatschappelijke uitdagingen…

Geen sinecure dus om als ondernemer de juiste keuzes te maken. Uit mijn ervaringen, met vallen en opstaan, en dankzij het observeren van succesvolle en minder succesvolle ondernemers heb ik 5 ‘Vooren’ of tips gedestilleerd. Ik geef ze hier graag mee:

1. Voor-denken: Dit gaat over keuzes maken en een concreet doel voorop stellen; wat (welke dienst of welk product) wil je gaan doen en voor wie (voor welke klant wèl en voor welke klanten niet!) en welk meetbaar resultaat wil je daarmee behalen? Het is belangrijk om deze oefening vooraf te doen zodat nadien alle energie en keuzes hiernaar gericht worden en het ook duidelijk wordt voor iedereen wat het doel is en wanneer dat doel bereikt is. Zodat dit ook gevierd kan worden.

2. Voor-plannen: Van zodra je weet voor welk type klant je welke meerwaarde wil bieden, moet je je afvragen hoe je dit doel het snelst zult kunnen bereiken. Dit gaat over structuur en strategie. Met welk soort mensen kan ik dit het beste realiseren? Hoe ga ik die vinden? Welke middelen en systemen heb ik daarvoor nodig en waar ga ik die vinden? … Hoe ga ik het overleg organiseren en via welke beslissingsstructuren?

3. Voor-mensen: Ook in dit digitale tijdperk zijn het nog altijd de mensen die het verschil maken en het bedrijf al dan niet succesvol maken. Deze ‘voor’ gaat over cultuur en leiderschap maar ook over waarden. Je mag in theorie dan nog een oersterk businessplan hebben, als jouw mensen niet achter jouw doel en waarden staan zal het niet lukken zoals de bekende spreuk treffend samenvat ‘culture eats strategy for breakfast!’. Schep dus een context waarin mensen zich thuis voelen en zich verbonden voelen met zowel het ondernemingsdoel als met haar waarden en probeer 80% van jouw HR tijd te steken in de mensen die voor 80% bijdragen aan het realiseren van dit doel in plaats van in diegenen die amper bijdragen. De basiskenmerken van sterk leiderschap zijn: respect en vertrouwen maar ook duidelijkheid en consequent handelen. Goed gedrag waarderen, aanmoedigen en helpen evolueren, fout gedrag confronteren, ontmoedigen en zo nodig sanctioneren.

4. Voor-verandering: Deze ‘voor’ gaat eigenlijk over innovatie maar ook over cultuur; nl. een feedback-cultuur; een cultuur die openstaat voor zelfreflectie en nieuwe ideeën; een cultuur van leiders die niet altijd alles het beste weten maar die een context scheppen waarbij iedereen belangrijk kan en moet zijn. Zonder de juiste cultuur zal verandering geen kans krijgen en blijft het bedrijf vierkant draaien terwijl de concurrentie ongezien de pas afsnijdt. Innovatie gaat immers niet alleen over het uitvinden van nieuwe diensten of producten maar slaat op alle processen in het bedrijf en is een manier van denken, luisteren en communiceren.

5.
Voor-beeld: Last but not least gaat deze ‘Voor’ over de geloofwaardigheid van jouw leiderschap. Als je als leider niet in staat bent om zelf te doen wat je vraagt, als je zelf niet in staat bent om je eigen basisregels na te leven, zal je inboeten op geloofwaardigheid en creëer je ruimte voor informeel leiderschap; mensen die niet officieel als leider benoemd zijn maar wèl geloofwaardigheid en volgers krijgen omdat ze doen wat ze zeggen.

Wie is Inge De Roovere?

Inge De Roovere maakt deel uit van een Vlaamse industriële bedrijvengroep Aluro Group. Haar expertise situeert zich vooral op het vlak van structurele, strategische en HR thema’s. Ze heeft daarnaast diverse certificaten op zak (bemiddelaar, adviseur familiebedrijven en bestuurder) die haar mee ondersteunen in het faciliteren van mensen en organisaties in hun zoektocht naar positievere resultaten, efficiëntere besluitvorming en de totstandkoming van een duidelijke visie die zuurstof en motivatie geeft. Via het samenwerkingsverband Be-Raad helpt ze bestuurs- en adviesraden zichzelf bij te sturen naar nog meer actieve en efficiëntere beslissingsorganen.

Inge is lid van Artemis Antwerpen-Mechelen
Meer informatie: https://hetjuisteprofiel.be/ en www.be-raad.be