Bweikes Sales! Karina Urbina aan het woord.
Sales is zoveel meer dan een verkooppraatje, zegt Karina Urbina. Als het klopt, is sales vooral mensen helpen.
Wie me al beter kent, weet: sales is al jarenlang mijn habitat. Iemand noemde me ooit een ‘salesmachine’ en op dat moment wist ik niet goed hoe ik dit moest interpreteren. Dus besloot ik om het als een geweldig compliment op te vatten. Maar door de jaren heen kreeg de term ‘sales’ een negatieve connotatie. Voor heel wat mensen staat sales gelijk aan pusherige praatjes, iemand iets in zijn strot duwen, niet authentiek zijn of schreeuwende content of mails. Bweikes, sales!
Die perceptie had eigenaardig genoeg ook invloed op mijn business. Want ook ik kreeg als salesexperte geleidelijk aan een negatief label opgespeld. Iets waar ik me lange tijd niet eens bewust van was, tot ik het begon te merken aan bepaalde reacties van mensen.
M’n euro viel pas echt toen een onderneemster enthousiast op me afstapte na mijn 360° Sales Seminar: “Karina, wat ben ik blij dat ik je heb leren kennen. Je bent zo anders dan het beeld dat ik had van jou. Je bent lief, begaan met jouw klanten en zo authentiek! ” Hoezo, dacht ik? Was ik dat dan niet? Hoe kijken mensen dan naar mij? Wat zien ze dan wel? En hoe kan dat? Toen kreeg ik het door…
Onze maatschappij heeft het gehad met die rasechte harde sales. Cold calling, overdreven claims en dwingende scripts waren vroeger de norm en dus nog oké, maar nu niet meer… Klanten verlangen naar een diepere connectie met jou, ook online. Ze willen jou, de mens áchter je bedrijf, ontdekken. Willen weten wat jouw waarden en normen zijn. Willen jou en jouw kwetsbaarheid zien. Willen door jou geïnspireerd geraken. Deze tendens is ook overgewaaid naar de sales…
Want sales is meer dan gewoon verkopen en de juiste dingen zeggen. Sales is het creëren van een gevoel bij de ander, waardoor hij zich veilig voelt en erop vertrouwt dat zijn probleem bij jou in goede handen is.
“People buy from people they know, like & trust” is een welbekende quote, waarbij de know en de like steeds belangrijker worden. Want mensen hechten veel meer waarde aan de why dan aan de what. En precies in die why ligt jouw authenticiteit vervat.
Nog een mooie quote is deze van Maya Angelou: “People will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget how you made them feel.” En om dat gevoel los te krijgen, moet je durven je pure zelf te tonen aan de buitenwereld. Tijdens een event, een salesgesprek, in je online marketing … overal waar je komt.
Nee, sales is niet vies. Sales is nog even cruciaal als 50 jaar geleden, want zonder verkoop geen omzet. En zonder omzet geen business. Toch? Maar sales is zoveel meer dan een verkooppraatje. Het is ook je communicatiestijl, je toegankelijkheid, je hele branding. Sales zit verweven in je social media, je e-mailmarketing en je offline acties. Stem je alles mooi af op elkaar en in lijn met jezelf, dan voelt sales plots wél goed aan. Dan staat verkopen gelijk aan mensen helpen.
Dus toon wie je echt bent. Het is helemaal oké dat je niet perfect bent voorbereid, dat je haar en make-up niet perfect zitten, dat je niet perfect uit je woorden geraakt. Dé perfectie bestaat niet. Durf normaal te zijn, durf jezelf te zijn, durf imperfect te zijn.
Wie is Karina Urbina?
Karina Urbina helpt bezielde ondernemers opschalen met hun business, zodat zij met meer gemak, meer winst en zonder financiële zorgen ondernemen. Dankzij haar jarenlange ervaring in HR, business, sales en webshops weet ze exact hoe jij met je bedrijf naar een higher level doorgroeit. Maar bovenal ziet ze jou als mens. Karina capteert wat jou intuïtief drijft en vertaalt dat naar een business die 100% klopt voor jou. Ze begeleidt, motiveert en inspireert haar klanten op een dieper level. Kom haar enthousiasme opsnuiven tijdens het 360° Sales Seminar.
Karina is lid van Artemis Antwerpen-Mechelen